Wednesday 16 May 2012

..Selamat Hari Pendidik..

Salam..Hola!

*Note ini macam berbaur sikap tidak puas hati..tetapi, ketahuilah bahawasanya..
ia hanyalah pandangan peribadi penulis sahaja..hati jgn jadi kecik aahh baca ini note..
renung2kan dan selamat beramal.. :D

.........................................................................................................................................................

Saya hanya ingin brkongsi pandangan dan pendapat mengenai sambutan hari guru..

Semua org tau tarikh 16 Mei setiap tahun adalah Hari Guru dan disambut sgt2 meriah di sekolah seluruh Malaysia.
Siap ada peringkat lg..peringkat sekolah, daerah, negeri dan paling tinggi, peringkat kebangsaan..
ibu bapa, murid2 @ pelajar bertungkus lumus sediakan hadiah utk guru2 yang mengajar..

Kebiasaannya, bila sebut Guru..org akan refer kepada cikgu, ustaz @ ustazah..betul kn? nda kisah la sekolah rendah ka sekolah menengah..

Tetapi, pernahkah anda terpikir dan sedar akan kewujudan golongan pendidik yang lain??
contohnya?? Pensyarah! Lecturer! --> kan tiada Hari Pensyarah.. :(

disebabkan Pensyarah bukan dipanggil sebagai cikgu..
so, kurang la penghormatan dan ucapan..
"Selamat hari Guru", "Terima Kasih Cikgu" kepada golongan ni..
bukan la tiada langsung, ada juga yang ingat dengan saya..
(aik!! saya?? paham2 sendiri la yang mana kenal saya tu..)

bukan la terlalu mengharap dengan ucapan..tapi, ingatan dan penghargaan dari bekas anak murid tu sgt besar ertinya..boleh buat jiwa dan raga di awang2an..hidung kembang kuncup kebanggaan..rasa semangat semacam gitu..hehe..

so, point yang saya cuba sampaikan di sini ni ialah.........

instead of kita wish Selamat Hari Guru..kita ubah la "Selamat Hari Pendidik"..
sebab : guru, cikgu, teacher, ustaz, ustazah, pensyarah yang kita panggil cik, encik, miss, madam, prof., Dr., dan lain2 tu semuanya tenaga pengajar dan memberi ilmu kepada manusia sejagat..

sebelum saya mengakhiri bual bicara ini, izinkan saya mengucapkan JUTAAN TERIMA KASIH kepada semua pendidik yang telah mendidik saya menjadi diri saya sekarang dan diri saya akan datang..Jasa kalian akan saya kenang hingga akhir hayat..

Akhir kata.."SELAMAT HARI PENDIDIK" kepada :
  • ex-cikgu @ SK Sindumin
  • ex-cikgu @ SMESH
  • kawan2 cikgu / pensyarah yang bekerja merata tempat
  • kawan2 pensyarah di semua politeknik
  • pensyarah2 saya @ UTHM
  • dan semua warga PENDIDIK

Sekian.

yang benar,
saya pun mo hadiah juga! *jeles sebab cikgu2 ja dapat hadiah.. :D

adios..end.

No comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...